LUDWIKA - Producent wysokiej jakości ręczników
Opis działalności
Dystrybucja ręczników obejmuje wszystkie czynności związane z pokonywaniem przestrzennych, czasowych, asortymentowych oraz ilościowych różnic występujących między sferą produkcji ręczników, a sferą konsumpcji.Funkcje dystrybucji:a) koordynacyjna – polega na zrównoważeniu podaży z popytem. Realizacja tej funkcji polega na połączeniu oczekiwań nabywców i sprzedawców w taki sposób, aby nabywca miał możliwość zakupu potrzebnego produktu w odpowiadających mu warunkach, a producent ręczników Ludwika zrealizował cenę swojej działalności, czyli: zbieranie i przekazywanie informacji o popycie oraz zawieranie transakcji kupna sprzedaży.b) organizacyjna – związana jest z istniejącym produktem. Obejmuje wszystkie procesy jakim poddany jest produkt w celu dostosowania podaży do popytu. Do najważniejszych czynności należą:- transport- magazynowanie- przerób handlowy czyli poddanie produktu procesom, których celem jest dostosowanie go do oczekiwań konsumentów lub też do samoobsługowej firmy sprzedaży. Obejmuje on przede wszystkim sortowanie i pakowanie produktów takich jak ręczniki.Przekształcenie asortymentu produkcyjnego w handlowy polega na dopasowaniu produktu do celów nabywcy. Jest to taki dobór towarów oferowany w punkcie sprzedaży, który uwzględnia wygodę i korzyści nabywców. Oczekiwania dotyczą możliwości wyboru spośród różnych produktów zaspakajających tę samą potrzebę.Kanały dystrybucji:Kanały dystrybucji to zespół pośredników, którzy przesuwają towary od producenta ręczników do konsumenta.Rodzaje kanałów dystrybucjiWedług liczby uczestnikówBezpośrednie – występują wtedy, gdy producent ręczników sprzedaje wytworzony przez siebie produkt ostatecznemu nabywcy.Pośrednie – występuje, gdy w drodze produktu między producentem, a konsumentem uczestniczą pośrednicy. Kanał pośredni dzieli się na krótki i długi. Krótki występuje, gdy pomiędzy producentem ręczników, a konsumentem jest tylko jeden pośrednik. Długi występuje, gdy pomiędzy producentem, a konsumentem jest kilku pośredników.Klasyfikacja według liczby podmiotów uczestniczących w poszczególnych etapach dystrybucji.Szerokie – występują, gdy na poszczególnych etapach dystrybucji i określonego produktu występuje duża liczba podmiotów.Wąski – na poszczególnych etapach dystrybucji występuje niewielka liczba podmiotów.Klasyfikacja według charakteru powiązań pomiędzy uczestnikamiKonwencjonalne – charakteryzuje się niskim stopniem współpracy uczestników. Kanały takie funkcjonują sporadycznie. Nawet jeśli współpraca się powtarza to i tak negocjowane są jej warunki na nowo.Zintegrowane pionowo – Zalicza się do nich kanały:Administracyjne – występują, gdy jeden z uczestników dominuje nad pozostałymi i narzuca im swoją wolę. Nadrzędność jednego z uczestników jest efektem posiadania przez niego przewagi ekonomicznej.Kontraktowe – powstają między podmiotami reprezentującymi podobną pozycję na rynku. Wzajemna współpraca oparta jest na zasadach partnerstwa.Korporacyjne – charakteryzują się tym, że wszystkie szczeble są podporządkowane jednemu kierownictwu. Często odbywa się to poprzez zakładanie przez producenta firm, które wykonują czynności kolejnych szczebli kanałów dystrybucji.Przedsiębiorstwo podejmując decyzje o wyborze kanału dystrybucji ręczników ma trzy możliwości:- zorganizowanie nowego kanału dystrybucji- adaptacja już istniejących kanałów dystrybucji- modyfikacja kanałów dystrybucji.Decyzja o wyborze kanałów dystrybucji ręczników składa się z kilku etapów:1. Określenie oczekiwań dotyczących procesu dystrybucjiSformułowanie oczekiwań powinno być poprzedzone analizą segmentu rynku, w którym przedsiębiorstwo zamierza prowadzić działalność. W analizie należy uwzględnić kilka kluczowych czynników np.:- przestrzenne zróżnicowanie klientów- rodzaj popytu według częstotliwości dokonywania zakupu oraz związane z tym wymagania dla poszczególnych uczestników kanału dystrybucji- cechy produktu ( np. cena ) i związane z tym warunki jakie powinny spełnić przedsiębiorstwa będące ogniwami procesów dystrybucji np. kwalifikacje personelu, wyposażenie itp.- rodzaj dystrybucji jaki będzie zastosowany.2. Poznanie przez przedsiębiorstwo możliwych do zastosowania kanałów dystrybucji ręcznikówPrzedsiębiorstwo zbiera informacje na temat istniejących kanałów dystrybucji, które spełniają ich oczekiwania lub tych, które je spełniają po dokonaniu kilku zmian oraz informacje o możliwościach stworzenia nowego kanału dystrybucji.3. Dokładna analiza wszystkich poznanych możliwościPodstawowymi elementami tej analizy są następujące elementy:- analiza czasu między podjęciem decyzji o wyborze kanału dystrybucji, a rozpoczęciem prawidłowego jego funkcjonowania,- analiza nakładów finansowych,- analiza możliwości dotarcia dzięki wykorzystaniu danego kanału dystrybucji do ostatecznego nabywcy oraz analiza poziomu realizacji jego oczekiwań.4. Podjęcie decyzji o wyborze najlepszego według przedsiębiorstwa kanału dystrybucji ręcznikówJest to wybór kanału najbardziej odpowiadającego i najlepiej spełniającego oczekiwania przedsiębiorstwa.
Kategoria