Wszelkie pojazdy elektryczne mają tę cechę, że energię potrzebną do ich użytkowania można uzupełnić w ciągu kilku godzin z domowej instalacji elektrycznej, najlepiej w godzinach nocnych, kiedy auta nie użytkujemy. Taki sposób ładowania, określany mianem podstawowego, jest nie tylko najprostszy, ale także najbardziej ekonomiczny. W przypadku gdy użytkujemy auto elektrycznych dość intensywnie, będzie potrzebna możliwość szybkiego ładowania w celu pokonania większych odległości w ciągu jednego dnia. W tym celu w dużych miastach, ale nie tylko buduje się stacje szybkiego ładowania. W ostatnim czasie obserwujemy szybki rozwój pojazdów z napędem nie tylko hybrydowym, ale w 100% elektrycznym. Dotychczas występujące ograniczenia powodowały, że pojazdy te były użytkowane tylko przez wąskie grono pasjonatów.
Producenci znacząco poprawili parametry, takie jak duża masa baterii akumulatorów, relatywnie krótki zasięg oraz długi czas ładowania. Nowe technologie pozwalają na zwiększenie zasięgu pojazdów osobowych do poziomu 50% odległości pokonywanej przez auta z silnikami spalinowymi bez utraty ich funkcjonalności. Takie parametry osiągają modele tradycyjnych producentów jak np. Nissan, czy Volkswagen, nie wspominając o liderze - pojazdach Tesla.
Ładowanie pojazdu z instalacji domowej nadal trwa długo - od kliku do kilkunastu godzin. Jednak nowego typu akumulatory przystosowane do używania tzw. Stacji Szybkiego Ładowania skracają czas ładowania do mniej niż 25 minut. Moc elektryczna wymagana do zasilania tych stacji na poziomie kilkudziesięciu kilowatów powoduje, że nie są one instalowane przez użytkowników indywidualnych. Natomiast instalacje takie coraz częściej powstają w miejscach publicznych, nie tylko w dużych miastach.
Koszt przejechania 100 km na poziomie 8 zł pojazdem elektrycznym w porównaniu do 30 zł w przypadku silnika spalinowego oraz programy dopłat z funduszy UE do zakupu, wynajmu i darmowego ładowania sprawiają, że może to być ciekawą alternatywą w transporcie.
Dzięki funduszom UE jest szansa, że w Złotowie powstanie stacja ładowania pojazdów elektrycznych, a ich użytkowanie przestanie być tylko fanaberią dla hobbystów. Sprawa zostanie poruszona podczas spotkania w sali ZCASu, 25 listopada w godz. 12.00-13.30. Omówione zostaną parametry techniczne pojazdów elektrycznych, parametry techniczne ładowania baterii akumulatorów i ważna kwestia - zasady dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej dla użytkowników pojazdów elektrycznych.
Organizatorzy spotkania to Błażej Drążkowski (SOLPOWER, Chojnice) oraz Wojciech Kosiba (Elektroinformatyka, Złotów). Przypomnijmy, że stacja ładowania pojazdów elektrycznych pojawiała się przy okazji prac nad marką Złotowa. Dzięki takiej stacji miasto staje się atrakcyjne dla zelektryzowanych podróżników i turystów.
Napisz komentarz
Komentarze