Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 20 kwietnia 2025 19:06
Reklama

Wapniacy w Złotowie. Historia przesiedlenia, społeczne napięcia...

Podziel się
Oceń

Katastrofa w Wapnie z 1977 roku zmusiła setki rodzin do ewakuacji. Część z nich znalazła nowy dom w Złotowie, ale zamiast spokoju, spotkały ich uprzedzenia i konflikty. Zobacz, co mówi świadek tamtych wydarzeń

Katastrofa w kopalni soli w Wapnie, która miała miejsce w nocy z 4 na 5 sierpnia 1977 roku, doprowadziła do zalania wyrobisk i powstania licznych zapadlisk w miejscowości. W wyniku tych wydarzeń zniszczeniu uległo około 40 budynków, a ewakuowano około 1400 osób.

Część ewakuowanych mieszkańców została przesiedlona do okolicznych miast, w tym do Złotowa.

W Złotowie, na ulicy Westerplatte, wznoszono wówczas nowe bloki mieszkalne, które miały być przeznaczone dla lokalnych mieszkańców oczekujących na przydział. Decyzja władz o przyznaniu tych mieszkań przesiedleńcom z Wapna wywołała napięcia społeczne.

Świadek tamtych wydarzeń, który zamieszkiwał przy ulicy Westerplatte 8, wspomina, że skutki tej decyzji odczuwał przez cały okres pobytu w Złotowie. Podczas sąsiedzkich konfliktów określenie "wapniak" było używane pejoratywnie, co prowadziło do stygmatyzacji przesiedleńców. Dzieci z Wapna doświadczały prześladowań na podwórkach, a dorosłe osoby przekazywały swoje negatywne emocje młodszym pokoleniom. Dochodziło do zorganizowanych bójek, a podczas zabaw, takich jak rzucanie śnieżkami, dzieci z Wapna były dyskryminowane.

Świadek, który opuścił Złotów około 2004 roku, podkreśla, że określenie "wapniak" było używane jako forma wykluczenia społecznego. Napięcia te były efektem decyzji władz o przydzieleniu mieszkań przesiedleńcom kosztem lokalnych mieszkańców, co doprowadziło do długotrwałych konfliktów i podziałów w społeczności Złotowa.

Katastrofa w Wapnie i jej konsekwencje, w tym przesiedlenia do Złotowa, są przykładem, jak decyzje administracyjne mogą wpływać na relacje społeczne i prowadzić do stygmatyzacji oraz wykluczenia określonych grup społecznych.

UWAGA! Jeśli chcesz opowiedzieć swoją historię:

Telewizja ExpressTV przygotowuje reportaż na ten temat i poszukuje osób, które chciałyby podzielić się wspomnieniami. Czekamy na Wasze wiadomości pod adresem [email protected] 



Napisz komentarz

Komentarze

zachmurzenie umiarkowane

Temperatura: 18°C Miasto: Złotów

Ciśnienie: 1006 hPa
Wiatr: 10 km/h

ReklamaMarcin Porzucek - Poseł na Sejm RP
KOMENTARZE
Autor komentarza: 1155Treść komentarza: A co z tymi lokalami typu pitcoin i CBD ? Ktoś się za te dziuple w koncu weźmie ?Data dodania komentarza: 19.04.2025, 00:39Źródło komentarza: Nalot na nielegalny hazard w ZłotowieAutor komentarza: ŁubudubuTreść komentarza: Za czasów tej podłej komuny w poście stawały dyskoteki, wszelkie huczne zabawy. W drugie święto dyskdżokeje lali wodę ze sceny w PEDEKu. Dzisiaj nikt nie przerywa swej działalności, dyskoteki walą basem na cały regulator. A tu żal o konkurs tańca dzieci. Jakież to żałosne, PiotrusiuData dodania komentarza: 18.04.2025, 23:21Źródło komentarza: Wielkanocny taniec z PieniążkowskimAutor komentarza: do wyżejTreść komentarza: Nie zawracaj kijem Wisły.Z takim dyletantem jak ty nie mam przyjemności rozmawiać.Idź do kościoła.Nic tu po tobie.Data dodania komentarza: 18.04.2025, 17:41Źródło komentarza: Wielkanocny taniec z PieniążkowskimAutor komentarza: Do ekonomistyTreść komentarza: Mam nadzieje , że w sprawach ekonomicznych nie jesteś dyletantem. Zgadzam się, że Polska jest państwem świeckim – ta zasada wynika zarówno z Konstytucji RP (art. 25 i 53), jak i z przemian ustrojowych po 1989 roku. Jednak warto przywołać fakty obalajace Twoje twierdzenie. Polska, nie przyjęła modelu „twardej separacji” Kościoła od państwa, jak np. Francja. Nasz model opiera się na zasadzie bezstronności światopoglądowej przy jednoczesnym poszanowaniu tożsamości religijnej obywateli. Potwierdza to zarówno Konstytucja, jak i Konkordat między Polską a Stolicą Apostolską. Obiekty sakralnych jest własnością wspólnot religijnych – najczęściej Kościoła katolickiego. Istnieją oczywiście obiekty przekazane w użytkowanie, współfinansowane z funduszy publicznych lub wpisane do rejestru zabytków – wtedy państwo lub samorząd może mieć pewien udział w utrzymaniu lub użytkowaniu budynku, ale nigdzie nie oznacza to pełnej własności. Wykorzystanie obiektów sakralnych do celów świeckich Organizowanie koncertów w świątyniach, zwłaszcza gdy są to wydarzenia o charakterze kulturalnym i podnoszące atrakcyjność turystyczną miasta, jest praktyką spotykaną w wielu krajach – również tych o dużej świeckości państwa. Jednak ich organizacja musi odbywać się za zgodą właściciela obiektu, czyli parafii czy diecezji, jeśli to kościół. Argument ekonomiczny jest ważny, ale nie może on całkowicie przeważyć nad zasadami współżycia społecznego i poszanowania uczuć religijnych – niezależnie, czy dotyczy to katolików, protestantów, żydów czy ateistów. W państwie pluralistycznym nie chodzi o „przypodobywanie się”, lecz o równowagę i dialog. Reasumując: warto rozróżniać świeckość państwa od laicyzacji przestrzeni publicznej oraz rozumieć prawne i własnościowe aspekty związane z użytkowaniem kościołów. Merytoryczna dyskusja powinna opierać się na faktach, a nie emocjonalnych ocenach i fałszywych przekazach. Pozdrawiam serdecznie!Data dodania komentarza: 18.04.2025, 16:43Źródło komentarza: Wielkanocny taniec z PieniążkowskimAutor komentarza: do wyżejTreść komentarza: Spadaj z tymi twoimi anachroizmami i z tymi purpurowymi kłamcami,pedofilami co gwałcą ministrantów.(nie mają ogórków tak jak ty ? ) Nie podpisuj sie cymbale N. raczej debil-napiszData dodania komentarza: 18.04.2025, 15:25Źródło komentarza: Wielkanocny taniec z PieniążkowskimAutor komentarza: 535Treść komentarza: Od dzieci się zaczyna...rewolucje. https://youtu.be/Z8Y-7cnGjLY?si=dSuC2oq55RZDOu8xData dodania komentarza: 18.04.2025, 08:59Źródło komentarza: Wielkanocny taniec z Pieniążkowskim
Reklama
Reklama