1. Konstrukcja powstała w ramach dwóch inwestycji drogowych: przebudowa ul. Grudzińskich w obrębie mostu przez rzekę Głomię oraz przebudowa skrzyżowania ul. Grudzińskich z drogą
wojewódzką (rondo Zamkowe). Pozwolenie na budowę dróg uzyskano 25.09.2013 r., zmiana pozwolenia – dodanie konstrukcji wsporczej pod reklamę – nastąpiła 01.07.2014 r. Konstrukcja została uroczyście odsłonięta w dniu 4 lipca podczas EEM 2014 przez ówczesnego Burmistrza Stanisława Wełniaka. Tylko w 2014 r. miasto poniosło koszty w wysokości 122 557,15 zł.
2. Dnia 25 października 2018 r. na przejeżdżający ul. Grudzińskich samochód spadła tablica z napisem „Kaczy Dołek”. Miasto zleciło opracowanie ekspertyz technicznych ustawionej nad
ulicą Grudzińskich „konstrukcji wsporczej pod reklamę”. W ekspertyzie, opracowanej przez Tax-Pro Pracownię Projektową, napisano min.: Słupy miały być przytwierdzone do żelbetowej
konstrukcji mostu 16 kotwami M16 jak widać na złączonych fotografiach nie wszystkie kotwy zostały założone. (…) Układ krzyżulców rygla wykonano niezgodnie z projektem dlatego też dokonałem nowych obliczeń, z których wynikła konieczność wzmocnienia prętów nr 113 i 114 z uwagi na fakt, że ich smukłość jest za duża. (…) W projekcie konstrukcji wsporczej pod kaczki nie przewidziano podwieszenia tablicy świetlnej. Została ona zamontowana bez żadnych pozwoleń i uzgodnień. Ekspertyza zawierała również zalecenia: min. wzmocnienie prętów nr 113 i 114, uzupełnienie kotw M16, zabezpieczenie antykorozyjne. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Złotowie decyzją z dnia 19 grudnia 2018 r. nakazał Gminie Miasto Złotów
obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości. Z tytułu ekspertyz oraz zabezpieczenia konstrukcji przed jej dalszą degradacją poniesiono koszty w kwocie 11 562,00 zł brutto. W
ekspertyzie napisano również: „Jeżeli ma być ponownie podwieszona reklama świetlna to należy wykonać projekt jej montażu i sprawdzić, czy dodatkowe obciążenie nie wpłynie na
bezpieczeństwo istniejącej konstrukcji”.
3. Podczas usuwania usterek w roku 2019 dokonana została także ocena mechanizmu prowadzącego. Wykazała ona jego znaczne zużycie, a co za tym idzie konieczność jego remontu,
który w firmie UNIMETAL wyceniono na 18.327 zł brutto.
4. W 2020 r. zlecono ekspertyzę techniczną zmiany obciążenia witacza z myślą o montażu na nim makiety charakterystycznych złotowskich budynków. Wykonana przez Tax-Pro Pracownię
Projektową ekspertyza dopuszczała takie zmiany. Jednak potencjalni wykonawcy, do których skierowano ofertę (firmy Hal - Spaw oraz SKM Sp. z o.o.), zgłosili szereg zastrzeżeń do jakości
konstrukcji i ŻADEN NIE CHCIAŁ SIĘ PODJĄĆ jej modernizacji. W wyniku pracwykonanych w roku 2020 r. wydatkowano 9 225,00 zł brutto demontując wadliwy rygiel w celu
dokonania jego oceny technicznej.
Dlatego zlecono także kolejną opinię techniczną. Wnioski z tej opinii, wykonanej przez firmę Steel Standing uzyskane w lutym 2021 r., oparte na analizie wykonanej dokumentacji
technicznej, wskazują szereg bardzo istotnych braków: brak informacji na temat fundamentów, nieprawidłowy schemat statyczny konstrukcji, brak informacji na temat wymagań dotyczących
mocowania paneli witacza, brak wskazania podparcia wystających elementów witacza. WNIOSEK: Ze względu na wady pierwotnego projektu i konstrukcji witacza jego dalsze
użytkowanie zagraża bezpieczeństwu – niemożliwe są zarówno zawieszenie tablicy z nazwą „Kaczy Dołek” jak i zamocowanie zaprojektowanego szablonu. Oszacowano, że ponowne
postawienie konstrukcji z niezbędnymi zmianami może kosztować 60 000 zł. Wobec powyższego decyzja o demontażu konstrukcji jest ze wszech miar uzasadniona pod względem
ekonomicznym, a przede wszystkim z uwagi na bezpieczeństwo mieszkańców poruszających się po moście. Obecnie trwa opracowywanie kompletnej dokumentacji projektowo - kosztorysowej na całkowitą rozbiórkę konstrukcji wraz z uzyskaniem stosownych pozwoleń.
Adam Pulit
Burmistrz Miasta Złotowa
O tym temacie wspominaliśmy tutaj: /artykul/163,katastrofa-na-kaczym-dolku
Napisz komentarz
Komentarze